Links naar sites waar ook foto's van den AROCaan te vinden zijn :

  • Jie-Pie

  • Andreas


  • Tekst : Werner Bruyninckx
    Op zaterdag 7 mei 2011 ging onze door velen langverwachte 2de editie van onze rit “den AROCaan” door. Omdat de inschrijvingen dit jaar traag op gang kwamen twijfelden we er even aan of we het aantal deelnemers van onze succeseditie van vorig jaar konden evenaren. Deze vrees bleek ongegrond!!! De laatste 10 dagen werden we nog overstelpt door vele geïnteresseerden en deze eindspurt zorgde ervoor dat we wederom een 120-tal inschrijvingen mochten noteren. Blijkbaar een mooi bewijs dat AROC in het oldtimermilieu op vele sympathisanten kan rekenen, waarvoor vanwege AROC een welgemeende dank en appreciatie!!! Dit jaar kreeg onze rit nog een mooie meerwaarde…
    Ons lid Mon Van Loock is tevens voorzitter van videoclub “CYCLOOP” en zorgde er voor om tijdens de rit op verschillende punten en met mobiele ploegen filmopnames te maken. Van de opgenomen beelden zal CYCLOOP dan een film monteren die achteraf zal vertoond worden en ook te verkrijgen zal zijn. AROC bedankt hiervoor alvast het voltallige CYCLOOP-team!!! Zij hebben hun taak voorbeeldig volbracht zonder de deelnemers aan de rit op ook maar enige manier te hinderen, wat gezien het aantal deelnemers zeker een prestatie mag genoemd worden! Ook leverde een motardploeg bijstand aan een deelnemer die in panne stond door suggesties te geven om de rit via een kortere route tot aan de middagstop af te werken. Dit mocht zeker ook eens vermeld worden, en bedankt hiervoor aan de motardploeg in kwestie.

    Nu wat betreft de rit…
    De weergoden waren ons dit jaar écht goed gezind, maar dit zou voor sommige deelnemers al gauw een vergiftigd geschenk blijken… Zij moesten noodgedwongen de rit spijtig genoeg met h…rt…n en st…t…n afwerken! Door de warmte waren er verschillende auto’s die de hitte onder de motorkap moeilijk kwijt geraakten en hierdoor last kregen van “vapor lock”. Dit is een fenomeen waarbij door de te grote warmte de benzine in de leidingen begint te verdampen. De hierdoor ontstane dampbellen in de benzine zorgen ervoor dat de benzinepomp moeite heeft om benzine aan te zuigen naar de carburator toe. Geen benzine naar de carburator = stilvallen!!! Een zeer vervelende zaak, maar toch waren de gedupeerden niet op zichzelf aangewezen. Er was steeds wel iemand die stopte om bijstand te verlenen en de rest van de rit de getroffen auto verder te begeleiden.

    Onder de deelnemers waren er ook dit jaar weer enkele opmerkelijke auto’s…
    Ik als liefhebber van vooroorlogse auto’s had direct een prachtige Renault Vivastella uit 1935 opgemerkt. Deze wagen beschikt over een 4.085cc 6-cilindermotor en verbruikt tussen de 20 à 25 liter/100 km! De eigenaar kwam uit Duitsland en had er al een rit van 200 km opzitten om deel te nemen aan “den AROCaan”. Dit is dus alleen al om naar Wommelgem te komen een verbruik van 40 à 50 liter! Dan 120 km rit, en dan nog eens de terugrit naar Duitsland maakt dat deze eigenaar een totaal verbruik van 125 liter benzine, alleen maar om in België een ritje te komen doen. Een dure grap dus waarvoor de eigenaar zeker respect verdient! Vielen dank, Herr Gravendyk!!! Ook deze Vivastella had op zeker moment last van benzinetoevoer, maar dit kwam volgens de eigenaar omdat er nog slechts 30 liter in de 100 liter benzinetank zat en ervoor zorgde dat de benzinepomp te weinig voordruk had. En inderdaad, na de benzinetank onder begeleiding van ons lid Erik Possemiers terug voldoende gevuld te hebben liep de oude Vivastella weer als een zonnetje!

    Een ander “specialleke” was een knalgele Sterling GT met Porsche-motor. Dit was een auto die ikzelf nog nooit gezien had en hij beschikte over een cockpit die om in te stappen voorwaarts over de snuit openklapte. Een uniek spektakel om te zien!

    Een Daimler XJ6 Coupé was ook een auto die je maar zelden ziet op oldtimermeetings. Meestal is een XJ6 immers een 4-deurs berline, maar dit was een mooie 2-deursversie.

    De Standard Vanguard Estate uit 1951 was ook zeker het vermelden waard omdat deze wagen in België in licentie werd gebouwd, en dit dan nog wel in de fabriek van het voormalige Belgische automerk Impéria. Deze fabriek staat in Nessonvaux bij Luik en had de eigenaardigheid dat ze beschikte over een testcircuit op het dak. Enkel de Fiat-fabriek in Turijn te Italië beschikte ook over een dergelijk testcircuit op het dak.

    Natuurlijk mocht ook Renault niet ontbreken. Vivastella, 4CV, R4, Caravelle, Floride, Dauphine, R8, R16, R5, Estafette, Alpine A110, Alpine A310, Avantime en zelfs een militaire Jeanette (tiens, ik wist niet dat “Jeanetten” bij het leger mochten, haha) waren dan ook present. Normaal gezien had ook mijn Vivaquatre hierbij moeten zijn, maar ik moest dit jaar in extremis wederom verstek laten gaan. Na de montage van een spiksplinternieuwe carburator en een elektrische benzinepomp om de problemen van vorig jaar te vermijden bleek ik nu met een ernstig laadstroomprobleem te zitten. De dynamo zal onderzocht moeten worden… Ik geef echter niet op, daar is mijn liefde voor de Vivaquatre te groot voor. Ik fungeerde dan maar als navigator in de R16 TX van Jan Kools.

    De catering tijdens de middagstop werd net zoals vorig jaar weer verzorgd door Frans Bevers te Oostmalle, waarvoor dank. Door het mooie weer konden we allemaal in de buitenlucht de door AROC aangeboden maaltijd nuttigen en deze gezellige sfeer zorgde ervoor dat er flink wat verbroederd werd onder de deelnemers.

    Tijdens het 2de gedeelte van de rit werd ons een praktische proef voorgeschoteld. Ook dit jaar betrof het weer het herkennen van een samengeperst autowrak. Vorig jaar was dit een Renault, maar omdat Renaults dien om ermee te rijden besloten we dit jaar eens een ander merk “in de pers” te gooien. Het ging deze keer om een Opel Astra 1700 Diesel en ook nu weer waren er enkele kenners die er “boenk” op zaten.

    Ook de opgave om tijdens de rit tegengekomen kerktorens in de juiste volgorde te zetten bleek voor enkele opmerkzamen van geest geen onoverkomelijke opgave en de winnaars van deze beide proeven werden door AROC dan ook vergast op een leuk geschenk.

    Ook bij aankomst in het Fort II te Mortsel konden we bijpraten en pintelieren onder de blote hemel. De gedupeerden die geplaagd werden door pannes onderweg konden op het terras wat bijkomen van hun doorstane emoties tijdens de rit, dit om daarna met goede moed de rit huiswaarts terug aan te vatten.

    Kortom, ook deze 2de editie van onze AROCaan was een groot succes en kon enkel maar tot stand komen door een gedreven team enthousiastelingen die hun club een zeer warm hart toedragen en een groot deel van hun vrije tijd opofferden om de voorbereidingen voor deze rit te treffen.

    Het bestuur van AROC wil dan ook langs deze weg nogmaals alle personen bedanken die ervoor gezorgd hebben dat onze 2de AROCaan vlot verliep, alsook al onze sponsors die op onze website vermeld staan!!!

    We kijken ook alvast reikhalzend uit naar het videoverslag van CYCLOOP, dat later dit jaar klaar zal zijn…

    Op naar AROCaan 3!!!

    Werner